יום שבת, 27 באוגוסט 2011

סיכום הסיור בערב שבת - 26.8.2011


לכל הסיירים ,שלום!
 
שבת אחרונה שלחופשת הקיץ הארוכה עברה יחסית רגועה .למרות שנראו בני נוער רבים ברחובות,נדמה היה שכולם כבר מצפים לחזור לשגרה.
טוב,אולי הגזמתי...לא באמת כולם...אבל מרביתם כבר מאסו ברביצה חסרת התועלת מול מסכי המחשב או הטלויזיה והשוטטות בגנים וברחובות.
 
זו כנראה הסיבה לדלילות בני הנוער ברחובות השבוע.ציר אשל-בן גוריון היה שומם לחלוטין,ורק בגן העיריה ציפתה לנו הפתעה...
קבוצה גדולה של בני נוער הייתה עסוקה בחבלה בכיכר העיריה,כשאחד הילדים אזר "אומץ" וטיפס במעלה הקירות מגג לגג עד שהגיע ליעדו...דגל מדינת ישראל שהתנוסס על גג העיריה...הוא הצליח להורידו מכנו ואז ירד למטה חזרה ופגש בחברי הסיירת.תוך שניות הצטרפו גם פקחי העיר שהוזעקו למקום ע"י המוקד העירוני והפקחים החלו במרדף אחרי הנער.אין גבול פשוט למעשי הקונדס חסרי כל ערך ומסכנות חיים של בני נוער משועממים... 
 
משם חברנו אל צוות שני שחזר גם הוא מצפון העיר השוממה.צו"ש וסביבותיה היו ריקות מבני נוער,למעט פארק אסתר שבו ישבו כהרגלם נערים בעיקר,סביב השולחנות בעודם משחקים,משוחחים ושותים.חט"ב אפק שוב היתה פתוחה.
 
מתחם הצופים מנה שלוש קבוצות קטנות של בני נוער,מרביתם בוגרי י"ב שמחכים לגיוסם הקרוב.
שוחחנו עימם והמשכנו בדרכנו אל גינת סביון.בדרך עברנו בחט"ב דפנה-פתוחה לרווחה.
 
בגינת סביו פגשנו את בוגרי שכבת יוד העולים לי"א,ללא שתייה,רק נרגילות...ריחם המשכר מילא את האוויר בניחוח מתקתק...משם עברנו במרכז סביניה ,אך שם לא פגשנו בני נוער רבים,למעט קבוצה של כחמישה עשר בוגרי ט'...
 
מעליהם באולמי סביניה חגגו עשרות מבוגרים בשירי ארץ ישראל וריקודים כשאף אחד לא מפריע את שמחתם או מפר את חגיגות הסוערות...כן יירבו...
 
בסך הכל ערב שקט יחסית,וטוב שכך!!!

 
שבוע רגוע שוקט ,וחזרה בטוחה ללימודים!
 

-- 
בברכה,
 
איריס אזולאי
רכזת בי"ס קהילתי
ומחויבות אישית
רכזת סיירת הורים ביאליק

יום שני, 22 באוגוסט 2011

סיכום הסיור בערב שבת - 19.8.2011


סיירים יקרים,שלום!
 
שישבת לפני אחרון הסוגר את החופש הגדול!!!
 
לשמחתנו,גם השבוע היה שקט יחסי במרבית המקומות המאכלסים בדר"כ בני נוער.
צור שלום , כולל פארק אסתר ריקים וכמוהם גם ציר  אשל בן גוריון .
עיקר בני הנוער היו במרכז סבינה,גן מרים וגני סביון
בגן מרים - מס' בני נוער שתו אך עשו זאת בשקט ללא הפרעה לסביבה.
בגן סביון - מס' בני נוער ללא אירועים מיוחדים.
במרכז סביניה ( מחסני להב) עשרות בני נוער ילדי חטיבות הביניים בעיקר,שהרעישו רבות  עד אשר מיקמנו עצמנו במרכז ההמולה ,
ואז ירדו הדציבלים משמעותית.השיח עם הנערים היה שונה במעט מזה אנו מנהלים עם ילדי התיכון.מדובר בילדים צעירים בני 12-14 שעסוקים בעיקר בהפגנות כוח...שלא ממש עשו עלינו רושם ,אם נודה באמת...ברור שיש עוד עבודת חינוך רבה ומשמעותית עם השכבה הזו ,ולמרות זאת מדוב במתבגרים צעירים שמנסים למתוח את הגבולות,שוב,וכאשר הם יבינו שאנחנו בצד שלהם ושאפשר לבלות בחוץ גם מבלי לצרוח בטרוף או להתנהג בפראות,ובכל זאת להנות  אז נדע שגם עמם הצלחנו כמו עם קודמיהם .למרות הכל כאשר הבינו הנערים שאנו נשארים במקום, חלקם הגדול עזב .
נראה שהשכנים איבדו סבלנות ובשלב מסויים התקשרו לניידת משטרה ,וכשזו הגיעה פיזרו אותם השוטרים ללא בעיות מיוחדות.
במתחם הצופים - בני נוער רבים לאורך ציר הפוארה - ללא בעיות מיוחדות,מרביתם בוגרים יותר מהאוכלוסיה שפגשנו במרכז סביניה.
רוב הזמן היו עסוקים בעצמם ולא הפריעו את מנוחת השכנים.
 
 
שבוע טוב  ורגוע לכולנו.

-- 
בברכה,
 
איריס אזולאי
רכזת בי"ס קהילתי
ומחויבות אישית
רכזת סיירת הורים ביאליק

יום חמישי, 18 באוגוסט 2011

סיכום הסיור בערב שבת - 12.8.2011


חברים יקרים,שלום!!
"קצת" באיחור אני מעבירה לכם את פרטי הדוח שנמסרו לי באדיבותו הרבה של אמיר סולומון - תודה ענקית!!!
שני צוותי סיור יצאו השבוע לרחובות.
 מסלול א' צו"ש, פארק אסתר, מתחם הפרפר, לח"י -
 יחסית ריקים מאדם ביה"ס רמב"ם סגור ומסוגר כמו גם חטה"ב "אפק"
בפארק עצמו אמנם היו מס'  קבוצות של בני נוער בשולחנות משחקים (לא נצפתה שתיה), חלק מהקבוצות של הבוגרים אמנם
שתו קצת אך ללא שום בעיה והיו שקטים. בגזרת הפרפר על כל גניו לא נצפו בני נוער ובכלל כמעט לא היו בני אנוש ברחובות.

מסלול ב' אשל, בן גוריון, כיכר הידידות, מתחם הצופים, גן מרים, גן סביון - ציר אשל -
בן גוריון ריק מאדם פרט לקומץ קטן של בני נוער שישב על הברזלים בכיכר בן גוריון - קרן היסוד, מתחם הצופים בעלטה לא נצפו כלל בני נוער ובכלל פרט לזוג שהתייחד על אחד הספסלים במתחם.
גן סביון ריק לחלוטין חטה"ב "דפנה" פתוח, בגן מרים שתי קבוצות של בני נוער מקרית ים שישבו ודיברו
לעיתים הטונים מעט עלו ,ללא שתיה .ביקשו מאיתנו מים קרים להרוות את צימאונם לאחר כ- רבע שעה התפזרו לבד לאחר ששאלו
והתענינו לגבי סיירת ההורים שלנו. באיזור סופר להב נצפו מס' רב של בני נוער מקריות שונות באיזור שישבו על הספסלים דיברו
וצעקו בקולי קולות (לא נצפתה שתיה) לאחר כ- 20 דקות הגיעה למקום ניידת משטרה כחולה ופינתה אותם לכל עבר.זו הייתה הפעם הראשונה שבה נתקלנו בשיטור בערב זה.במשך כל זמן הסיור שלנו ברחבי העיר כ- 3 שע' לא ניצפתה כלל ואפילו לא ברמז קל שבקלים ניידת השיטור
המשולב של הקריה.

* בשיחות עם בני הנוער ניתן להבין בין השורות שהנוער לא נעלם סתם כך מהרחובות אלא מצא לו פה ושם איזה מס' זולות להתמקם
  בהם ושם כנראה לשבת ולשתות, צריך לנסות ולדלות מידע איפה בדיוק.

חוץ מזה לילה שקט עבר על כוחותנו בביאליק.

אמיר 

-- 
בברכה,
 
איריס אזולאי
רכזת בי"ס קהילתי
ומחויבות אישית
רכזת סיירת הורים ביאליק

יום ראשון, 7 באוגוסט 2011

סיכום הסיור בערב שבת - 5.8.2011


לכל הסיירים היקרים ,שלום!
שיאו של החופש הגדול כבר מאחורינו ואנחנו כבר במחצית השנייה...
התחלקנו לשני צוותים כשכל אחד פונה לקצה אחר של הקרייה.נוכחנו עד מהרה לדעת כי הקצוות רגועים,אך המרכז סוער וגועש....
 
הציר הצפוני - צו"ש,פרפר,אפק ופארק אסתר
 
רגוע למדיי,ללא אירועים חריגים.כפי שכבר ראינו במהלך השבועות האחרונים,כך גם השבוע היו מספר קבוצות(קטן יחסית) שסבבו סביב השולחנות ובילו את זמנם בנעימים.לצידם של חבר'ה שיצאו לחופשה מהצבא מאצנו צעירים מחט"ב שישבו בשולחנות נפרדים ולא  הפריעו אחת את מנוחת האחר.למרבה המזל,לא היו אורחים בלתי קרואים בפארק ואנו שמנו פעמינו למרכז העיר.
 
הציר הדרומי - אשל,בן גוריון,רחבת העיריה וכפר ביאליק
גם פה היתה דלילות בלתי צפויה...מרבית הנערים שהסתובבו בציר זה היו בדרכם למכרז סביניה.ליד רחבת העיריה ישבה קבוצת נערים קטנה יחסית ,אך הם לא הפריעו,ולכן גם אנחנו הצטרפנו לכיוון הציר המרכזי...שם חיכו לנו כמה וכמה הפתעות...
 
הציר המרכזי - צופים,חט"ב דפנה,גן סביון,מרכז סביניה וגן מרים
גן מרים ומרכז סביניה היו ריקים מאדם למרבה הפלא...רק נערים בודדים חלפו שם מדי פעם בדרכם אל או מ... מקום אחר...אך בגינת סביון פגשנו עשרות בני\בנות נוער שבילו את זמנם בנעימים...ללא תיווך,אך עם נרגילות.
הילדים שוחחו איתנו מעט ובביקור השני שלנו במקום ,לקראת אחת וחצי בלילה סיפרו לנו שלאחד מהחבר'ה הצעירים מהחט"ב נגנב פלאפון וכסף...למרות שהם ניסו לרדוף אחרי השודד לא הצליחו להדביק אותו והוא נעלם עם ממונו..אנחנו לא ראינו אף אחד שעורר את חשדנו,לכן כפי הנראה פנה השודד לכיוון אחר...חבל...
 
לא רחוק משם ,במתחם הצופים,הייתה מסיבה גדולה בחשכה בלתי נסבלת כמעט...לאורם של הפלאפונים במקרה הטוב...שני חבר'ה שעולים חי"ב חגגו 17 עם רבים מחבריהם..היה נחמד מאד ורגוע,ובסך הכל שתייה במינון מאד מינורי...לצידם חגגו גם חבר'ה מחיפה וממוצקין,שלא הבינו את פשר הדיאלוג איתנו...היה נחמד מאד לשמוע את ילדי ביאליק מסבירים להם..."אלה הסיירים של סיירת הורים,אין לכם מה לדאוג,הם רק שומרים על ביטחוננו ודואגים של נשתטה ונשתה יותר מדי..."
ואכן כאשר ראינו שהכל בגדר הסביר ,המשכנו לדרכנו לכיוון בי"ס דפנה.
מעבר לכך לא נתקלנו בדבר חריג.סך הכל שקט יחסי ומסיבות רחוב סולידיות.נקווה שימשיך כך החופש....
 
תזכורת:
ביום חמישי 25.8 בשעה 20:00 נפגשים במתנ"ס צו"ש לשמוע הרצאה אודות סמים ואלכוהול ברחוב שתשלב גם סדנה \ סימולציות .
נא אשרו הגעתכם אם עדיין לא עשיתם זאת.מצפים לראות את כולכם!!!
 
שבוע טוב ובטוח!!! 
 

-- 
בברכה,
 
איריס אזולאי
רכזת בי"ס קהילתי
ומחויבות אישית
רכזת סיירת הורים ביאליק

יום רביעי, 3 באוגוסט 2011

אלכוהול - כל מה שצריך לדעת לפני שלוגמים



הכתבה פורסמה באתר "זמן אמיתי"  

מידע על אלכוהול


אלכוהול מוגדר בחוק כ"סם ממכר" וחוקי. 
האלכוהול הינו סם פסיכו-אקטיבי אשר משפיע על המוח ועל ההרגשה הכללית. הסוד באלכוהול טמון במולקולה הדיי עצבנית הנקראת אתנול, מולקולה זו מסוגלת לשנות בצורה קיצונית את דרך הפעולה של המוח שלנו ומתוך כך גם את הרגשתנו. ה"מומחיות" של האתנול היא להסתנן במהירות ממערכת העיכול היישר למחזור הדם. במידה ומערכת העיכול "מרופדת", מתעכב המעבר למחזור הדם, אך גם אז לזמן-מוגבל. 

דוגמא קלאסית הינה עיכוב היווצרות הורמון ADH שתפקידו לעצור את השתן, מהלך שגורם לכליות להיפטר במהירות מנוזלים וכתוצאה מכך גורם לנו לרוץ לשירותים כל מספר דקות. 

דוגמא נוספת הינה ההתחברות הטבעית בין האתנול לתאי העצב בגופנו ולשינוי צורת השידור בין עצב לעצב, מהלך שגורם לאיטיות במחשבה, רוגע, שחרור עכבות, הגברת רגשות, ירידה דראסטית בתפקוד המוטורי ותחושה נעימה בגוף. 

כאשר מפריזים בשתייה אלכוהולית נוצרת הפרעה רצינית לתאי העצב ובשילוב הגירוי במערכת העיכול נגרמת לנו הבחילה הנוראית, נשימה מואטת וצניחה של טמפרטורת הגוף. 

קצב תהליך פירוק האלכוהול בגופינו תלוי בכמות האלכוהול ששתינו ובקצב חילוף החומרים. 10% מהאלכוהול ששתינו מתנדף מהגוף בצורה טבעית ע"י שתן, רוק, דמעות ועוד. שאר האלכוהול מסתנן ומתפרק על ידי הכבד בקצב של מנת אלכוהול אחת כל 45 דקות. 

בכבד ישנו אנזים שתפקידו לפרק את האלכוהול. יכולת תפקודו של אנזים זה אצל גברים גבוהה מאשר אצל נשים ולכן, נשים משתכרות מהר יותר וה"הנגאובר שלהן ארוך יותר. 

"מנת אלכוהול" שווה לפחית בירה, כוס יין או כוסית משקה חריף (50 מ"ל). 

חמרמורת


חמרמורת או בשמה הלועזי הנפוץ יותר – "הנגאובר" (Hangover), הינה תופעת הבוקר שאחרי לילה של שתיית יתר המהווה בעצם איתות של הגוף על מחסור במים. התייבשות שנגרמה כתוצאה מהמאמץ של הגוף לדלל את כמות האלכוהול בדם. התחושות והתופעות הינן שונות בין אדם לאדם ובאות לידי ביטוי לרוב על ידי טשטוש, סחרחורות, בחילות ובעיקר כאב ראש. 
הגורמים העיקריים להנגאובר הינם החומרים הכימיים הקיימים במשקאות האלכוהוליים ואף חומרי האנטי פריז (נוגדי קיפאון) הקיימים בחלקם. 

התמודדות עם חמרמורת

  1. להתמיד בשתיית מים (לא משקאות אלכוהוליים ולא משקאות עם קפאין).
  2. לאכול דברים קלים כמו מרק, סלטים, טוסטים ועוד...
  3. לא לקחת כדור נגד כאבים - זה לא יעזור!
  4. להישאר במיטה.
  5. הדרך של הרוסים להתמודד עם חמרמורת היא שתיית מי מלפפונים חמוצים.

כיצד לשתות נכון

  1. למהול משקאות עם משקה קל (עדיף לא מוגז), או ללגום מים בין משקה למשקה.
  2. לשתות לאט, ליהנות מהמשקה, להימנע מלשתות בשלוק אחד.
  3. לאכול ארוחה קלה לפני השתייה כדי לעזור לקיבה לספוג בצורה הבריאה ביותר את האלכוהול. (יש הנוהגים ללגום שאט שמן זית ל"ריפוד" הקיבה).
  4. לא לערבב סוגי אלכוהול שונים.

חוק מכירת משקאות משכרים


תקנה 193 א' לחוק העונשין – איסור מכירת משקאות משכרים לקטין (תיקון: תש"ן, תשס"ד).
  1. המעודד או משדל אדם שלא מלאו לו שמונה-עשרה שנים לשתות משקה משכר, דינו מאסר שלושה חודשים.
    1. המוכר משקה משכר לאדם של מלאו לו שמונה-עשרה שנים, דינו מאסר שישה חודשים.
    בעל עסק או מי שעובד בעסק שבו נמכרים משקאות משכרים לשם שתייה במקום, לא ימכור ולא יגיש משקה משכר לאדם שלא מלאו לו שמונה-עשרה שנים ולא יעודד אדם כאמור לשתות משקה משכר; העובר על הוראה זו, דינו מאסר שש חודשים.
  2. בעל עסק שבו נמכרים משקאות משכרים, רשאי לדרוש מאדם המבקש שיספקו לו משקה משכר, שיציג לו תעודה בה ניתן לוודא את גילו; לא הציג האדם תעודה כאמור, לא יסופק המשקה למבקש.
  3. בעל עסק שבנו נמכרים משקאות משכרים, יציג במקום בולט בעסקו, בצורה שיקבע שר המשטרה התקנות, הודעה המפרטת את הוראות סעיף זה ואת הוראות סעיף 193 (ג).
תקנה 169 לתקנות התעבורה (תיקון מס' 3, התשמ"ב) קובעת כי:
נהיגה ברמת ריכוז אלכוהול בדם מעל 0.05% אסורה על פי החוק. 
לסיכום:
שתיית אלכוהול בכמויות גדולות או לאורך שנים רבות יכולה לגרום לנזקים בריאותיים בכבד ובמערכת העצבים.
אם שותים צריך לקחת בחשבון את הדברים הבאים:
  1. אלכוהול גורם לתחושה של שחרור ממעצורים. זה הכיף. אבל אם תהיה שיכור אתה עלול להגיד או לעשות דברים שלא היית עושה כשאינך שתוי…
  2. יש אנשים שהשכרות גורמת להם להתפרצויות אלימות.
  3. אם שותים לא נוהגים!!! השפעת האלכוהול משבשת את יכולת השיפוט שלנו:
  4. אנחנו יכולים להרגיש מאוד לא שיכורים או מאוד בטוחים, אנחנו יכולים להרגיש משיכה לסכנה, לחוסר אחריות. זה מסוכן מאוד על הכביש.
  5. עישון אף הוא עלול להגביר את הצורך בצריכת אלכוהול.
  6. אלכוהול יכול לגרום למחלות והחמרתן.
  7. אלכוהול הינו סם, אמנם חוקי, אבל סם שעלול לגרום להתמכרות ואלכוהוליזם.

אלכוהולוגיה


"אדם השותה רק מים, סימן שיש לו סודות שהוא חושש לחשוף"
אלכוהול נייטרלי הוא בשמו המדעי אתנול.
המושג "אלכוהול" מתייחס לכל המשקאות החריפים המבוססים על אתנול (Ethanol) CH3CH2OH, בנפח העולה על 0.2% והוא הגורם להשפעת האלכוהול בגוף. לכן, האלכוהול שאנו מדברים עליו נקרא אלכוהול-אתילי (לעומת מתנול המצוי למשל בדלק), המופק מחומרי-גלם, לרוב ענבים, המכילים סוכרים (בדר"כ גלוקוז).
מקור השם אלכוהול הוא מהשפה הערבית "אל-כחל" שפירושו הוא "התמצית, העיקר".

מולקולת אתנול ETHANOL

קצת היסטוריה


שתיית משקאות חריפים הייתה מנהג מקובל בקרב עמים רבים עוד בעת העתיקה. עפ"י התנ"ך, האדם הראשון שמתועדת שכרותו היה נח: "ויחל נח איש אדמה וייטע כרם ויישת מן היין וישכר" (בראשית ט' י"ח).
יש הטוענים כי כבר ב- 4000 לפני הספירה החלה תרבות האלכוהול במצרים, זאת ע"י ממצאים של ציורים ותבליטי-אבן שמתארים את ייצור הבירה.
השימוש באלכוהול החל לרוב כתרופה ורק מאוחר יותר גם למטרות הנאה. בתקופת הבבלים, יין ובירה נחשבו כמשקאות האלים והוגשו להם כמנחה בטקסים ובפולחנים.
ההכרות של היהודים עם האלכוהול מוזכרת כנראה אי-שם ב- 1200 לפני הספירה, כאשר משה הוביל את העם היהודי אל ארץ כנען.

אחוז-אלכוהול


חוזק המשקה נקבע לפי מידת ה- ABV, נפח האתנול במשקה (ALCOHOL BY VOLUME). קשור לנפח הסגולי של המשקה.

תהליך ייצור האלכוהול


תסיסה
מפגש בין שמרים לסוכרים המפיק % אלכוהול.
כל משקה אלכוהולי באשר הוא, התחיל את דרכו בשלב התסיסה.
זהו השלב בו נולד האלכוהול לעולם.
בטבע ישנם 2 קבוצות סוכרים:
  1. עמילן=רב סוכר (שרשרת ארוכה של גלוקוז) המצוי בדגנים/פקעות.
  2. גלוקוז=חד סוכר המצוי בפירות.
ע"מ ליצור אלכוהול אנו מפגישים את חומר הגלם המכיל סוכר עם קבוצת-פטריות חד-תאיות (שמרים), אשר מפרקים את הסוכרים ומייצרים אנרגיה ותוצרי-לוואי. השמרים, כמו כל היצורים החיים, אוכלים, מייצרים אנרגיה ותוצרי לוואי. מזונם של השמרים הוא סוכר.
השמרים יוצרים אלכוהול אתילי, ממנו מופק המשקה ופחמן דו-חמצני (CO2=גזים). בסוף התהליך מתקבל נוזל שקוף בריכוז של כ- 4%-14% אלכוהול, תלויי בכמות הסוכר.
ככל שיש יותר סוכר, כך לשמרים יש יותר "מזון" לייצר אלכוהול.
שני מוצרי תסיסה מפורסמים יש לנו בעולם: בירה - תסיסה של דגנים, ויין –תסיסה של ענבים.
ההבדל בגובה אחוזי האלכוהול בין המשקאות נובע מההבדלים בכמות הסוכר שבחומר הגלם. בפירות כמות סוכר גבוהה יותר מאשר בדגנים. מכאן, כדוגמא, אחוז האלכוהול ביין גבוה מאשר אחוז האלכוהול בבירה.

זיקוק האלכוהול


הפרדת האלכוהול המצוי בנוזל המותסס והעלאת ריכוז (%) האלכוהול שבו.
המונח זיקוק מתייחס לשיווי המשקל בין נוזלים לאדים.
בסביבות 800 לספירה כימאי ערבי בשם ג'אביר איבן חאיין המציא את דוד הזיקוק שמשמש את תעשיית האלכוהול עד היום.
הדוד המקורי שהומצא נקרא אלמביק – מילה ביוונית שמשמעותה 'כלי עם פתח קטן'. בתעשיית הקוניאק עד היום מכנים את דוד הזיקוק – אלמביק.
הידע אודות תורת הזיקוק הגיע לאירופה כנראה בסביבות המאה ה -11. עיקר השימוש בזיקוק עד המאה ה-11 היה לייצור תזקיקים רפואיים ובשמים. השבטים המורים המוסלמים, היו אלה אשר הביאו את תורת הזיקוק מהמזרח לאירופה.
העיקרון שעומד מאחורי שיטת הזיקוק היא העובדה כי אלכוהול מתאדה בטמפרטורה נמוכה יותר ממים. מכאן שתהליך זיקוק האלכוהול מבוסס על פעולת חימום מבוקרת אשר בעזרתה ניתן להפריד את האלכוהול מן הנוזל.
טמפ' האידוי של האלכוהול הינה 78.3 מעלות-צלזיוס. ע"י ההרתחה האלכוהול מתאדה מעלה, מופרד משאר הנוזלים ומתעבה לכלי נפרד. בצורה זו ניתן להגיע עד ל- 96% אלכוהול.
דודי הזיקוק יהיו דודים העשויים נחושת, זאת מכיוון שהנחושת מוליכה חום (וקור) באופן אחיד ובנוסף עמידה בפני חומרי לוואי רבים שבאדי האלכוהול מלעלות לראש הדוד ומשם להתעבות בחזרה לתזקיק.

2 שיטות זיקוק קיימות כיום בשוק:
זיקוק-דודי:
הינו הזיקוק הוותיק מבין 2 שיטות הזיקוק.
אלמביק, המזקקה המקורית.
הזיקוק נעשה בדודי-נחושת, משום שנחושת מוליכה חום באופן אחיד ואף עמידה בפני החומציות שנוצרות במהלך הזיקוק.
מתחת לדוד נמצא מקור החימום. קיימים גם דודי-זיקוק אשר בתוכם יש גוף חימום (כמו בקומקום). האדים הרתוחים, שהם למעשה האלכוהול המזוקק, עוברים דרך צינור חלול בצורת סליל (צוואר הברבור) שמקרר אותם ומובילם לכלי-קיבול (תהליך עיבויי). לאחר תהליך הזיקוק מקבלים נוזל מרוכז יותר (30%).
אורך הצינור ישפיע על תכונות הטעם והארומה של המשקה. ככל שהצינור יהיה קצר יותר, כך יורגשו יותר תכונות של הנוזל הגולמי. צינורות ארוכים עוזרים "להיפטר" מהטעמים המקוריים והאלכוהול יוצא יותר ניטראלי.
הנוזל שהתקבל מורכב מ"ראש הזיקוק", שאחוז האלכוהול בו גבוה, "לב הזיקוק", שהוא החלק המשובח של הזיקוק ו"זנב הזיקוק", המכיל אחוז אלכוהול נמוך, שאיכותם ירודה ויש בהם חומרים שלא התפרקו (שמרים לדוגמא).
מפרידים את הראש והזנב מנוזל "לב הזיקוק" ומזקקים שוב בתהליך נפרד, כי הוא עדיין לא מספיק נקי מכימיקלים ולא מספיק מרוכז ולכן צריך לזקק אותו פעם נוספת לפחות כהמשך התהליך. התזקיק המתקבל בסוף מכיל ריכוז של עד כ- 74% אלכוהול.
בצוואר הברבור אפשר להשתמש גם כדי להכניס ארומות למשקה.
שיטת המסנן: מניחים תערובות ונותנים לאדי-האלכוהול להתעבות לאחר שספגו את טעמם של התערובות (לדוגמת השיטה לזיקוק בומביי-ספייר).
יתרונות: הטעמים, הארומות והתכונות של חומר הגלם("קונג'ינרס"), אשר מקנים למשקה את ייחודו, נשמרים. מתאים יותר לייצור וויסקי ומשקאות כהים...
חסרונות: תהליך איטי, תפוקה קטנה, כמויות קטנות מדיי לייצור מסחרי ולכן, יקר יותר.

זיקוק דודי

זיקוק רציף COFFEY STILLאו PATENT STILL:


שיטת זו נקראת גם PATENT STILL או COFFEY STILL על שמו של אניאס קופי אשר שיפר אותה סופית בשנת 1830 אחרי שני ניסיונות קודמים מתחילת המאה ה-18.
הזיקוק הרציף, הצעיר יותר מבין שתי שיטות הזיקוק, נותן פיתרון לייצור משקאות אלכוהוליים בכמויות מסחריות בזמן קצר. זוהי האלטרנטיבה הקלה, היעילה והמהירה לזיקוק אלכוהול.

המבנה:
2 מבנים מקבילים בטור (המפריד והמזכך), כאשר כל אחד מהם מחולק ע"י מדפי-נחושת אופקיים עם צינורות טפטוף, המובילים לאגן-אגירה בתחתית.
את הנוזל המותסס מכניסים לקצה העליון של המזכך. הנוזל מחלחל מטה, בעודו מתחמם ועובר למפריד. הנוזל החם יורד במפריד (שבו אין צינור בין המדפים) וממשיך להתחמם.
המרכיבים הנדיפים בנוזל, כולל האלכוהול, מתאדים מחום הקיטור ומופרדים משאר החומרים הלא רצויים והכבדים יותר הנאספים מטה לתוך כלי קיבול מיוחד ועולים מעלה חזרה לצינור המחבר בין שני המבנים. משם החומרים הלא רצויים ממשיכים לצינור המתפתל במזכך ותוך כדי כך מחממים את הנוזל המותסס החדש שהוכנס. האלכוהול הרצוי ממשיך עד ל- ? מגובה המבנה ויוצא דרך צינור לתוך כלי הקיבול המיועד. שאר הכימיקלים הלא רצויים ממשיכים לעלות בצינור ונפלטים דרך קצהו העליון של מבנה המזכך.
ניתן להגיע עד ל-96% אלכוהול. גם כאן מתקבל בסוף התהליך נוזל שקוף ונטרלי.

היתרון: הפטנט של קופיי סיפק יתרון משמעותי לזיקוק התעשייתי בכך שהזיקוק נעשה זול יותר, קל לתפעול ומסוגל לזקק באופן רציף ולא מנה אחר מנה כמו בזיקוק הדודי ובסוף תהליך הזיקוק ניתן לקבל אלכוהול טהור ומרוכז מאוד.
החיסרון: חלק מאופיו ומטעמו של המשקה חוסל.

זיקוק רציף

סינון האלכוהול


בעת תהליך הזיקוק נוצרים רעלנים מסויימים אותם אנו רוצים להוציא מהמשקה.
לדוגמא: המתנול, אשר נחשב לאלכוהול מסוכן ורעיל שעלול לגרום לעיוורון ואף למוות, מתאדה כבר בטמפ' נמוכה של כ- 54 מעלות צלסיוס.
לכן, משקאות איכותיים יסוננו לפחות פעם אחת בחומרים מסויימים כגון, פחם-פעיל, קריסטלים, בדים וכו'... וזאת ע"מ לספוח רעלנים ותוצרי-לוואי שנוצרו בתהליך הזיקוק.

יישון:
מתייחס בעיקר לתזקיקים אלכוהולי משובחים.
יישון בחביות עץ-אלון לתקופה חודשים עד מספר רב של שנה.
החבית נותנת "אופי" למשקה. התזקיק סופח פיגמנטים של צבע מהעץ, שמנים-אתריים, ארומות וכו'... וכמו-כן גם מושפע מהסביבה (אור, לחות, טמפרטורה וכו'...)
מדוע דווקא עץ-אלון?
מכיוון שעץ האלון אינו מפריש שרף, כך שהתזקיק אינו נפגם בתהליך ההתיישנות.
בכל שנה מאבד התזקיק כ- 2%-5% מנפח האלכוהול שלו The Angel's Shareאו בעברית: "חלקם של המלאכים".



זיקוק רציף
תיבול
משקאות רבים כגון, ג'ין, אניס, ליקרים וכו'... יעברו גם תיבול, תהליך שבו משרים עשבי-תיבול במשקה לעדן ו/או להוסיף טעמים.
שיטה נוספת הינה "שיטת המסנן", שבה מניחים בחלקו העליון של דוד הזיקוק מעין סל-נחושת מחורר. בתוך הסל שמים עשבי-תיבול/תבלינים, האדים עולים מעלה ותוך כדי סופחים את הטעמים והארומות של העשבים/תבלינים.

יום שני, 1 באוגוסט 2011

סמכות הורית חדשה


פורסם ב - 01:18 24/07/11  ב "הארץ" - קישור לכתבה
סמכות הורית חדשה
מאת עידן עמיאל
* מעולם לא היה דור הורים שהשקיע כל כך הרבה בילדים, ועדיין התרבות כיום נוטה להאשים הורים על שאינם טובים דיים


ייעוץ ביחידה להדרכת הורים בשניידר. נוכחות בחיי הילד חיונית להצלחת הטיפול
תצלום: ניר קידר
הוריה של טל, בת 16, פנו ליחידה להדרכת הורים במרכז שניידר לרפואת ילדים לאחר הקצנה משמעותית בהתנהגותה. בתוך חצי שנה היא הידרדרה בלימודיה, הרבתה לאחר לבית הספר והחלה להסתובב בלילות עם חברים שהוריה לא הכירו. ניסיונות לדבר אל לבה, לשכנע אותה להשקיע בלימודים ולשמור על קשר עם חבריה הקודמים, כשלו. וכשהציעו לה טיפול פסיכולוגי טענה שאין לה שום בעיה וביקשה שיעזבו אותה בשקט.

לפני כחודש טל חזרה הביתה שיכורה. זה היה גבול שהוריה לא היו מוכנים שתחצה, ולכן אסרו עליה לצאת מהבית. בתגובה טל ברחה למחרת מהבית, נעדרה כל הלילה וכשחזרה סירבה לספר היכן היתה. ההורים חשו חוסר אונים ותסכול רב, לאחר שהניסיון לדבר אל לבה כשל והניסיון להציב גבולות ולהעניש, הוביל להקצנה. הם פנו לייעוץ.

אין זה סוד כי בעשורים האחרונים חלה הקצנה והחרפה בהתנהגותם של ילדים ובני נוער, תופעה הקשורה באופן בולט לקריסת הסמכות ההורית והחינוכית. קריסה זו מאפיינת את התרבות המערבית ככלל, וגורמים תרבותיים חברתיים רבים תורמים לכך.

סבתא עסוקה 

פעמים רבות מאשימים את ההורים, אבל רק לעתים רחוקות אנו עוצרים ומנסים להבין את קשייהם ומורכבות תפקידם כיום. בעבר, על מנת לדעת מה קורה עם ילדו, הורה היה יוצא למגרש המשחקים. הילדים היו מסתובבים בשכונה, קרוב לבית, וגם השכנה היתה שם לעתים כדי לפקח. היום ה"שכונה" מזמן נעלמה, את השכנה בדלת ממול איננו מכירים, הילד יכול להיות ספון בחדרו מחובר לאינטרנט, והסכנה שם לא פחותה. יכולת ההשגחה ההורית - מרכיב מרכזי בהגנה על הילד מפני סכנות - נפגעה משמעותית.

במקביל, גם מקורות התמיכה של ההורים הצטמצמו. פעם, כשאם יצאה לחפש את ילדה ה"שובב" (שאולי לא אובחן כסובל מבעיית קשב וריכוז), סבתא היתה נשארת בבית להשגיח על הקטנים. כיום הסבתא עסוקה בעבודה או בהתנדבות, או שהיא גרה בבית אבות מרוחק. צמצום התמיכה והסיוע מצד המשפחה המורחבת מקשה על ההתמודדות ההורית היומיומית - בין אם מדובר במנוחה קצרה לאם חדשה, סיוע בהחזרת הילד מהגן או הדאגה לפעילותו של המתבגר אחר הצהריים.

בעיה נוספת היא שמושג "אחרי העבודה" נשחק. בעידן של תקשורת מיידית (טלפון נייד, אינטרנט) מעסיקים מצפים למענה מהיר ומיידי מצד העובדים, גם כשהם בבית, גם אם הם הורים. טשטוש הגבול בין העבודה לבית מוביל לצמצום נוכחותם של ההורים בחיי הילדים. ולפני שמאשימים את ההורים בהיותם קרייריסטים, כדאי לזכור שהורים אמורים גם לפרנס ותביעות הפרנסה כיום תובעניות יותר מבעבר. מרבית ההורים כיום מודעים לחשיבות תפקידם, אך נאלצים לתפקד בתנאים קשים יותר מבעבר. הטרגדיה של דור ההורים הנוכחי נעוצה בכך שלא היה דור הורים שהשקיע כל כך הרבה בילדים ועדיין הם מואשמים שאינם הורים די טובים. אנו חיים בתרבות שנוטה להפנות אצבע מאשימה כלפי הורים במקום להושיט להם יד לעזרה.

הייעוץ המוצע ביחידה להדרכת הורים נשען על הכרה בקשיי ההורים ומצוקתם ומתווה כלים לפעולה המבנים סמכות חדשה להורים. עקרונות אלו, המתבססים על העצמת יכולת ההשגחה ההורית, גיוס תמיכה להורים ונוכחות בחיי הילד היוו מצפן במהלך הייעוץ להוריה של טל.

מחויבות הורית 

הוריה של טל הונחו כבר בפגישה הראשונה להעביר לה מסר כתוב, בו הם מבקשים ממנה לחזור הביתה לא יאוחר מהשעה 23:00. הם הביעו במכתבם את חששם מההידרדרות במצבה, וציינו כי זו חובתם ההורית להשגיח עליה. ההורים התבקשו להגיע לפגישה הבאה עם אנשים שיוכלו לסייע להם בהתמודדותם המורכבת. בפגישה נכחו קרובי משפחה וחברים של ההורים, ובהנחיית הצוות הטיפולי סוכם כי כשטל אינה חוזרת לאחר השעה 23:00 ההורים, יחד עם אחד התומכים שהגיעו לפגישה, ייצאו לחפש אותה. המטרה היתה להעביר לטל מסר - אנו לא מוותרים לך ולא מוותרים עלייך. נוכחות אדם נוסף עם ההורים שימשה כתמיכה למסר זה, ותרמה להקטנת הסיכוי לעימות בין טל להוריה.

ההורים ביצעו זאת כמה פעמים, ולמרות הקצנה ראשונית בתגובתה של טל התמידו במהלך, ללא ענישה אך גם ללא ויתור. לאחר כמה שבועות חל שיפור משמעותי - טל החלה להשקיע בלימודיה, חזרה לקשר עם חלק מחבריה לכיתה, והקפידה לחזור הביתה בזמן. אחת ההפתעות להורים היתה התגובה החיובית לפעולתם מצד חבריה של טל עמם הסתובבה בלילות. הם צידדו בעמדת ההורים, ושיכנעו את טל להשקיע בלימודיה.

ההורים אולי הופתעו, אך האמת היא שלא מעט מבני נוער אלו המשוטטים שם ברחובות היו שמחים לנוכחות הוריהם. רבים מהם חשים כיום כי מרוב מרחב שניתן להם, השאירו אותם לבד. לא לשווא הם מתנהגים כפי שהם מתנהגים. חלקם רוצים להתנגח בגבולות, חלקם רוצים גבולות, חלקם הפכו אלימים, אבל כולם רוצים נוכחות של הורים בחייהם. זו הטרגדיה של הנוער שלנו.

הכותב הוא פסיכולוג קליני, מנהל היחידה להדרכת הורים במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקוה